מורשת יהודית  -  ימים נוראים

בשם זה מכונים הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים (מא' תשרי עד י' בתשרי). (המילה "נורא" משמעה מַפִיל אימה ופחד, או מעורר יראת כבוד).
ימים אלה הם ימים של חשבון נפש, ושל בקשת סליחה וכפרה בעניינים שבין אדם לחברו, לפיכך הם נקראים "עשרת ימי תשובה".

.ראש השנה: חל בימים א' וב' בתשרי
בימים אלה מרבים בתפילה ותוקעים בשופר. ראש השנה הוא חג תחילת השנה, היום שבו לפי המסורת היהודית נברא העולם, יום המלכת הקב"ה למלך, ויום הדין לכל באי עולם.

יום הכיפורים: חל בי' בתשרי, הוא היום הקדוש ביותר בשנה, יום סליחה וכפרה על חטאים שבין אדם למקום (כלומר לאלוהים).
ביום זה צמים כדי להינתק משגרת החיים ולהקדיש את כל כוחות הנפש כדי לכפר
על החטאים ולשוב בתשובה.
על עבירות שבין אדם לחברו חייב האדם לבקש מחילה מחברו ורק אחר כך מאלוהיו.

פעילות 1 - עשרת ימי תשובה
 

על פי המסורת פותח ה' בראש השנה את ספריו ודן את בני האדם.
הוא מחליט למי לסלוח על מעשיו ולמי לא, וההחלטה עצמה נחתמת ביום הכיפורים.

לכן נקראים הימים בין ראש השנה ליום כיפורים "עשרת ימי תשובה".
תשובה פירושה חרטה על מעשים רעים - אך בעברות שבין אדם לחברו לא מספיקה התשובה, אלא צריך להוסיף עליה בקשת סליחה.
מכאן מקור המנהג לבקש בערב ראש השנה סליחה ומחילה מהסובבים אותנו.

שם נוסף ל"עשרת ימי תשובה" הוא "בין כסה לעשור", הימים מראש חודש תשרי כאשר הירח מכוסה ועד עשרה בו שהוא
1. מה עושים בימים ש"בין כסה לעשור"?

2. אילו היה היום ערב ראש השנה ממי הייתם מבקשים סליחה ומדוע?

 

פעילות 2 - ראש השנה

 דין וחשבון


"בראש השנה יכתבון וביום צום כיפור יחתמון כמה יעבורון וכמה יבראון, מי יחיה ומי ימות..."
מתוך הפיוט "ונתנה תוקף", בתפילת מוסף של ראש השנה ויום הכיפורים

ראש השנה הוא יום הדין. ביום זה עומדים למשפט הברואים, וביום הכיפורים נחתם דינם. כהכנה למשפט נוהגים היהודים לפשפש במעשיהם, ולתקן דרכיהם.

 תקיעת שופר

 

מצווה מן התורה לתקוע בשופר בראש השנה.

בזמן תקיעת השופר יבדוק האדם את מעשיו, יבדוק את חייו ויחשוב איך לשפר את מעשיו.

"עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם".
 (רמב"ם, הלכות תשובה פרק ג הלכה ד)

האזינו לקולות השופר

  תקיעה

שברים

תרועה

מה מזכיר לכם קול השופר?

מהי ההרגשה שעוברת בכם בזמן ההאזנה?


איזה מקולות השופר  הכי מרגשת אתכם?
מה היא מזכירה לכם?

רבי סעדיה גאון מצא עשרה עניינים במצות תקיעת-שופר  - לפניכם שניים מהם:

  להזכיר מעמד הר סיני - שנאמר: "וקול שופר חזק מאד" (שמות י"ט, ט"ז)
מה הקשר בין מעמד הר-סיני לראש-השנה ?

 
  להזכיר "עקדת-יצחק" - אברהם העלה תחת בנו איל שנאחז בסבך בקרניו
(בראשית כ"ב, י"ג)
מדוע אנו מזכירים את עקדת-יצחק לפני הקב"ה בראש-השנה ?

"סדר ליל ראש השנה", משתנה מבית לבית ומעדה לעדה. יש הנוהגים לטבול תפוח בדבש, ובכך מסיימים את הסדר, ויש העורכים שולחן ובו שפע של מאכלים, ריחות, צבעים וטעמים.  
סימנים
אמרו חז"ל "סימנא - מילתא היא" (הסימן יש בו ממש) ולכן נוהגים בליל ראש השנה לאכול מאכלים מיוחדים - "סימנים" ומאחלים שנזכה בדין ושתתחדש עלינו שנה טובה.

השלימו את הטבלה שלפניכם - התאימו את המאכל לברכה:

המאכל הטעם לאכילה


 

 


 


 


 


 

ספרו לנו מה הם המאכלים שנהוג לאכול אצלכם בבית ומהן הסיבות לכך.


  הכנסו לאתר  ראש השנה ברשת אמי"ת

פעילות 3 - יום הכיפורים
 

"אך בעשור לחודש השביעי הזה יום הכפורים הוא מקרא קדש יהיה לכם ועניתם את נפשתיכם והקרבתם אשה לה'. וכל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה כי יום כפרים הוא לכפר עליכם לפני ה' אלקיכם .. שבת שבתון הוא לכם ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחדש בערב מערב עד ערב תשבתו שבתכם". (ויקרא כ"ג, כ"ז-ל"ב)

יום כיפור הוא יום סליחה, מחילה וטהרה בין אדם לאלוקים ובין אדם לחברו.

ערב יום כיפור - כפרות
רבים נוהגים לערוך את מנהג "כפרות" בערב יום כיפור. במנהג זה מביעים את השתוקקות הלב שה' יסלח לעוונותינו ונשאר נקיים מחטא ועוון.
נהוג לקחת ל"כפרות" תרנגול. יש נוהגים לקיים מנהג זה בדגים.
כמו כן ניתן להשתמש בכסף למטרת כפרות, ואחרי השימוש בו נותנים אותו לצדקה.


       

איסור ומנהגים ביום הכיפורים

עיינו בליקוט הלכות יום הכיפורים
מה הם חמשת איסורי יום הכיפורים  ?
צום, נעילת נעלי עור, שתייה, יחסי-אישות, רדיו 
נעילה,אכילה, צום/תענית, שתייה, צפייה בטלביזיה.      
רחצה, רכיבה על אופנים,רדיו,אכילה,סיכה
סיכה, נעילת נעלי עור, אכילה ושתייה,
יחסי-אישות, רחצה

חמש תפילות
יום הכיפורים הוא היום היחיד בשנה שבו מתפללים חמש תפילות:
ערבית, שחרית, מוסף, מנחה ונעילה.

קראו על תפילות יום הכיפורים והשלימו את החסר:
  לפני תפילת ערבית נאמרת תפילת ", שהיא בקשה להתרת נדרים כללית. חובה על האדם לבקש להתיר את נדרו שלא עלה בידו לקיימו, ולהפטר מעונש.

  במרכז תפילת מוסף, אחרי , עומד התיאור של עבודת הכהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים - מעמד נדיר וחד-שנתי, של התייחדות בקודש הקדשים, החלק המקודש ביותר בבית המקדש.
  לבסוף, אחרי מנחה -, מגיעה עת נעילת שערי השמים, ולא נותר אלא להתחנן ברגעים אחרונים אלו על נפשנו, בבקשה אחרונה מהקב"ה לחוס עלינו, לחון אותנו לחיים - חיים חפים מעצב, צער ואסון. 

  או אז באה ומכריזה על קיצו של יום, ועל החזרה המחודשת לחיים רגילים, אולי באופן אחר - טהור יותר, מתחשב ורגיש יותר, מודע ואכפתי.

  הכנסו לאתר  יום כיפור ברשת אמי"ת
 

שם        
כיתה       
בית ספר

עודכן לאחרונה:06/12/2009